تقدیر معاون علمی و فناوری رئیس ‌جمهوری از مدیر عامل شرکت نیروی غرب از شرکت های پارک علم و فناوری کرمانشاه؛ستاری: از رونق حضور بانوان در زیست‌بوم نوآوری حمایت می‌کنیم

زنان کارآفرین برتر در حوزه ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده توانمندی‌های خود را در حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری و معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ارائه کردند و تقدیر شدند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کرمانشاه، در مراسمی دکتر ستاری و دکتر ابتکار از خانم مهندس مریم حسینی مدیر عامل شرکت نیروی غرب از شرکت های تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه بعنوان بانوی کار آفرین بر تر کشوری علوم و فنون پیشرفته تقدیر شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با بیان این‌که ایجاد یک زیست‌بوم مساعد برای فعالیت نوآورانه بانوان و هموار کردن مسیر، اولویت معاونت علمی و فناوری است، گفت: در روزهای نخست حرکت زیست‌بوم دانش‌بنیان، مطالعه‌ای توسط پژوهشگران و اساتید برجسته تهیه و در قالب کتاب «شناخت دره سیلیکون» منتشر شد. این کتاب این پرسش را که چرا این منطقه منحصر به‌فرد است پاسخ داد که بر وجود یک زیست‌بوم مساعد فعالیت‌های نوآورانه و وجود فرهنگ آن تاکید داشت.

ستاری با تاکید بر این‌که رویکرد، فرهنگ و نیروی خلاق باعث ایجاد این زیست بوم می شود، ادامه داد: باید در جامعه، مسیر برای سرمایه گذاری خطر پذیر، حضور صندوق های جسورانه و وقف علمی فراهم شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که بستری مساعد برای خلق نوآوری بانوان، لازمه‌ای است که کسب و کارهای آنان را بالغ و نوآوری را محقق می‌کند، افرود: در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان بانوان هم این‌گونه است. اگر زیست‌بومی برای فعالیت آنان شکل بگیرد، قطعا شاهد نقش تحول آفرین و تاثیرگذارتر بانوان در این عرصه خواهیم بود.

وی با بیان این‌که فرهنگ وارادتچی و اقتصاد نفت‌محور مانعی جدی فراروی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است، بیان کرد: فرهنگ عمومی کشور که ریشه‌ای هزاران ساله و مبتنی به نوآوری و کارآفرینی داشته، دستخوش این فرهنگ نادرست قرار گرفته است و ساختار کشور را از برون‌گرایی و صادرات‌محوری به سوی خام‌فروشی و وارادت برد.

ستاری همچنین گفت: در این فرهنگ مجالی برای تحول آفرینی بانوان نبود اما اکنون با رونق شرکت‌های دانش‌بنیان نهال‌های تازه‌ ای رشد کرده اند اما تحکم و ترویج این فرهنگ نیازمند کاری طولانی مدت و مبارزه‌ای همه جانبه و تمام عیار توسط بخش‌های گوناگون جامعه است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به این‌که نقش بانوان در این زیست بوم جدید به خوبی نمایان شده است، گفت: این مبارزه میان زیست‌بوم دانش‌بنیان و اقتصاد سنتی و قدیمی شکل گرفته است و اکنون که در آغاز راه قرار داریم بهترین مجال و فرصت برای تثبیت نقش بانوان در تحول آفرینی است.

ستاری، کسب‌وکارهای فضای مجازی را بستر بسبار خوبی برای نقش‌آفرینی بانوان در زیست‌بوم نوآوری دانست و بیان کرد: تمام دغدغه‌ام این است که زیست‌بومی ایجاد کنیم که به صورت خودجوش زایش و نوآوری داشته باشد.

در ادامه معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری نیز در این نشست با اشاره به این‌که همواره پژوهش های ارزشمندی در سطح دانشگاهی وجود داشته است، گفت: ایران ما جزو کشورهای پرشتاب در حوزه علمی به شمار می‌رود اما کاهش فاصله میان ایده‌های خلاقانه، پژوهش‌های کاربردی و نیاز بازار یک اولویت مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

ابتکار با بیان این‌که بانوان در این مسیر به خوبی حرکت کرده‌ اند و در گسترش لبه‌های دانش و فناوری دستاوردهای خوبی داشته اند، بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد اعضای هیات علمی و بیش از ۵۲ درصد دانشجویان کشور بانوان هستند که نشان دهنده نقش اثربخش بانوان برای حرکت در مسیر پیشرفت علمی است.

گفتنی است با توجه به اهمیت موضوع امنیت غذایی و مسائلی از قبیل کمبود منابع آب، تغییرات آب و هوایی، آفات و بیماریها و… استفاده از تکنولوژی در کشاورزی به منظور بالا بردن بهره وری و استفاده بهینه از منابع اجتناب ناپذیر شده است.

نیروی غرب با تکیه بر ۳۰ سال تجربه در حوزه ICT و اتوماسیون صنعتی و ارتباط با مراکز علمی و تحقیقاتی در حال حاضر بر کشاورزی دقیق و هوشمند متمرکز شده و با همکاری پارک علم و فناوری کرمانشاه نسبت به راه اندازی مرکز نوآوری کشاورزی هوشمند نموده است.

مأموریت این مرکز افزایش رقابت پذیری کسب و کارهای نوآورانه‌ی در سطح ملی با ارائه بالاترین سطح خدمات حمایتی، استفاده کارآمد از منابع اکوسیستم نوآوری، توسعه جامعه کسب و کارهای نوآورانه‌ و پرورش فرهنگ نوآوری و ایجاد شبکه تعاملی بین فعالان این حوزه می‌باشد.

پذیرش